Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, February 24, 2009

Perit Leher Kahak Putih

SOALAN:
Doktor, sepuluh tahun lepas saya terasa ada sesuatu di leher kiri dan setiap kali ia menyerang saya tidak dapat bercakap, mata dan hidung sebelah kiri berair serta muka merah sebelah kerana keperitan.

Saya cuba batuk keluar sesuatu yang saya rasa di leher kiri yang akhirnya mengeluarkan lendir putih. Dengan cara itu baru saya merasa lega. Dalam sehari beberapa kali ia menyerang.

Di bahagian tengah leher pula apabila saya sujud sambil menelan air liur terasa seperti benda keras di situ dan selepas penat bekerja saya batuk keluar kahak pekat berwarna putih.

Saya telah berjumpa doktor yang memegang kawasan leher dan mengatakan tiada apa-apa masalah lalu memberi ubat mencairkan kahak.

Bagaimanapun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini rasa perit itu kembali dan setiap kali saya menekan kawasan terbabit, terasa ada seperti jarum di dalamnya dan lendir yang sama keluar.

Ahli keluarga yang berkongsi minuman saya juga mengalami simptom yang sama. Adakah ini trakea tuberkulosis? Jika benar apakah tanda-tandanya? Doktor pakar mana yang harus saya jumpa?

Yang Risau,
Melaka



JAWAPAN:
Simptom anda melibatkan hidung, mata dan leher kiri. Ada banyak jenis penyakit yang melibatkan simptom yang sedemikian.

Kebanyakan penyakit tersebut tidak datang dan pergi tetapi akan berterusan termasuk penyakit tuberkulosis.

Tuberkulosis selalunya akan disertai dengan demam di waktu senja dan hilang berat badan yang selalunya agak ketara. Ada banyak lagi penyakit berjangkit yang patut diperiksa untuk masalah yang anda hadapi ini.

Sebelum apa jua ujian dilakukan, anda sepatutnya berjumpa seorang pakar ENT ataupun Perubatan untuk pemeriksaan klinikal yang lebih rapi.

Ini mungkin dapat memberi petunjuk dana maklumat lanjut untuk membuat diagnosis yang tepat tentang masalah yang telah lama anda alami ini.


Ditulis oleh:
Dr Loganathan Athanari
Pakar Telinga, Hidung dan Tekak (ENT),
Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC)

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment