Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, June 10, 2008

Suplemen Untuk Diabetes

SOALAN:
Ibu saya telah menghidap diabetes lebih daripada 10 tahun dan mengambil ubat- ubatan seperti yang disarankan doktor. Namun agak sukar baginya untuk mengekalkan paras gula, yang mungkin juga berpunca daripada pemakanan yang tidak begitu terkawal.

Kini, ibu kerap mengadu yang beliau kerap merasa kebas dan rasa seakan mencucuk-cucuk di bahagian kaki. Ibu juga sering kelesuan dan tidak bermaya. Apakah pemakanan tambahan yang boleh membantunya?


JAWAPAN:
Bagi penghidap diabetes, penjagaan makanan adalah merupakan rawatan paling asas dalam menangani diabetes. Oleh itu patuhilah panduan yang disarankan doktor. Bijirin penuh, sayur-sayuran juga membantu dalam pengawalan gula darah.

Antara herba yang sesuai untuk diamalkan oleh penghidap diabetes adalah Fenugreek (Halba), Biter melon atau peria, gymnema dan juga holy basil.

Gabungan herba-herba ini didapati membantu dengan mengurangkan penyerapan glukosa dalam usus, menahan rasa manis daripada makanan serta merangsang penghasilan insulin.

Rasa kebas dan mencucuk-cucuk pada bahagian kaki juga menjadi simptom kepada kerosakan saraf atau diabetik neuropati.

Peningkatan paras gula yang tidak terkawal dalam tempoh yang lama juga meningkatkan risiko untuk mendapat komplikasi lain seperti penglihatan yang semakin kabur, kerosakan buah pinggang, luka yang sukar sembuh yang menjurus kepada jangkitan dan pemotongan anggota badan, serangan jantung dan juga strok.

Asid alfa lipoik boleh ditambah sebagai suplemen harian kerana ia juga meningkatkan fungsi insulin serta mengurangkan kerintangan insulin dalam usaha mengawal glukosa darah dan mengurangkan kerosakan saraf akibat diabetes.

Ia juga melindungi sel hati daripada kerosakan radikal bebas dan membantu vitamin B dalam penghasilan tenaga daripada metabolisme karbohidrat, protein dan lemak.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment