Peminat Setia Doktor Pakar

Thursday, June 16, 2011

Alat Sulit Kurang Tegang

SOALAN:

Saya berusia 28 tahun dan mempunyai berat badan 140 kilogram. Saya jenis kurang bersenam dan kuat makan menyebabkan saya tidak dapat mengawal berat badan. Sejak kebelakangan ini pula, saya menghadapi masalah dengan ketegangan alat sulit saya. Ini menyebabkan saya risau kerana saya merancang untuk berkahwin tahun depan. Adakah masalah yang saya hadapi sekarang akan membawa kesan buruk kepada kesihatan saya?

Joli, Selangor.

JAWAPAN:
Saudara Joli,
Terima kasih di atas soalan tersebut. Tahniah kerana telah bersedia untuk berkahwin. Masalah yang dihadapi oleh saudara memang sering berlaku di kalangan orang-orang yang obes (mengalami masalah kegemukan). Ketegangan zakar dan kurang nafsu seks ialah di antara masalah yang dialami.

Banyak faktor kenapa obes memberi kesan kepada masalah yang dihadapi saudara. Sebagaimana yang saudara maklum, obes sangat berkait rapat dengan masalah penyakit kronik contohnya diabetes mellitus (kencing manis), hipertensi (darah tinggi), kolesterol yang tinggi dalam darah dan sebagainya. Obes juga menyebabkan masalah kekurangan hormon testosterone (hormon lelaki) yang berfungsi mengalir didalam darah.

Faktor-faktor di atas menyumbang kepada masalah yang dihadapi saudara. Disini saya ingin menasihatkan agar saudara segera berjumpa doktor dan jalankan pemeriksaan kesihatan bagi mengesan masalah kesihatan jika ada. Jika tiada, Alhamdulillah dan saudara mesti bertekad untuk mengurangkan berat badan dengan menjadi aktif semula. Insya Allah saudara akan dapati masalah ketegangan zakar akan berkurangan.
Ini telah dibuktikan dengan kajian diseluruh dunia yang mengatakan pengurangan berat badan bukan sahaja memberi kesan positif terhadap kesihatan fizikal dan mental, tetapi juga akan menyebabkan kehidupan seks seseorang itu akan bertambah baik. Saudara masih muda, jadikanlah perancangan perkahwinan tahun depan sebagai motivasi untuk mengurangkan berat badan saudara dan seterusnya membahagiakan kehidupan berkeluarga saudara.

Dipetik dari: http://www.utusan.com.my/

1 comment:

  1. macam mana nak hantar pertanyaan kat dokter?sy baru join..tapi saya harap kt sini dokter boleh tolong bg jawapan masalah saya..maaf komen kt sini.

    pertanyaan saya...kekasih saya mengalami macam2 penyakit,tp dah beransur pulih but penyakit lain datang..sekarang ni sakit yg dtg kt dia adalah 'hidung berdarah'...dia dah dibawa jumpa dokter dan dokter kata kekasih sy tu tidak hidup lama ag?betol ke dokter?serius sgt ke smpai dokter tu kate mcm tu?apa cara utk memulihkan?pleeeeeassse dokter pakar....=(

    ReplyDelete