Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, August 10, 2010

Rawatan semula jadi BPH

Menurut Institut Diabetes, Pencernaan dan Pen yakit Buah Pinggang Kebangsaan Amerika Syarikat, prostat yang membesar adalah masalah paling biasa dialami lelaki berusia 50 tahun ke atas. Nama lain untuk prostat yang membesar adalah hyperplasia prostatik benigna (BPH).

Apabila prostat membesar, lapisan tisu di bahagian luar kelenjar prostat akan menghalang ia daripada terus berkembang sehingga menghimpit salur kencing. Ini kerana kelenjar prostat mengelilingi salur kencing dan pembesaran prostat akan memberi kesan pada salur kencing. Dinding pundi kencing mula menebal dan pundi kencing menjadi lebih sensitif menyebabkan ia akan mula mengecut walaupun hanya mengandungi sejumlah kecil air kencing di dalamnya.

Lama-kelamaan, pundi kencing akan menjadi lemah dan hilang keupayaan untuk mengosongkan pundi kencing sepenuhnya. Penyempitan salur kencing dan pengosongan sebahagian pundi kencing menyebabkan pelbagai masalah yang dikaitkan dengan BPH.

Pilihan Rawatan Semulajadi

Terapi air: mandian Sitz

Mandian Sitz adalah bentuk terapi air, mungkin bermanfaat untuk melegakan simptom BPH. Mandian Sitz merehatkan otot-otot licin dalam kelenjar prostat, meredakan pengecutan pada salur kencing dan pangkal salur kencing sekali gus meningkatkan aliran darah ke bahagian pelvik.

Prosedur ini amat murah dan hanya mengambil masa kira-kira 20 minit bagi memberi hasil yang memberangsangkan dalam masa beberapa hari. Apa yang anda perlukan:

1. Dua takungan besar yang muat untuk anda duduk dalamnya.

2. Garam Epsom (magnesium sulfat) - boleh didapati di kebanyakan farmasi.

3. Jangka suhu yang boleh direndam ke dalam air

4. Jam (untuk melihat minit)

Prosedur Mandian Sitz untuk Prostat

Tujuan mandian Sitz adalah untuk memberikan perubahan suhu secara berselang-seli ke bahagian prostat. Proses pemanasan dan penyejukan, digabungkan dengan kesan daripada garam Epsom, boleh memberi kesan yang jelas kepada saluran kecil yang terdapat dalam prostat yang membesar.

1. Isikan satu takungan dengan air panas. Gunakan air dengan suhu sekurang-kurangnya 50 darjah Celcius. Campurkan dua ke tiga sudu garam Epsom ke dalam takungan air tersebut.

2. Isikan takungan kedua dengan air paip yang sejuk.

3. Mulakan dengan meletakkan takungan air panas di atas mangkuk tandas dan duduk di dalamnya. Bongkok ke depan, depangkan kaki sedikit agar bahagian punggung dan prostat dapat terendam sepenuhnya. Gerakkan air panas tersebut dengan menggerakkan bahagian bawah badan ke depan dan ke belakang secara perlahan-lahan. Tambah air panas jika perlu untuk mengekalkan suhu air. Duduk di dalamnya selama kira-kira 6 minit.

4. Tukarkan air panas tersebut dengan air sejuk dengan menukar takungan. Duduk selama 1 minit dalam takungan air sejuk kemudian ulang semula proses ini dengan air panas dan air sejuk tiga kali. Tambah lagi air panas ke dalam takungan air panas jika suhu menurun terlalu banyak.


Dipetik dari:http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment