Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, July 20, 2010

Risiko Kanser Usus Bagi Lelaki

Sebut sahaja kanser, pasti ramai yang kecut perut. Malah mungkin ada yang terus longlai sekiranya membincangkan penyakit yang dianggap ‘pembunuh’ manusia itu.

Begitu juga dengan kanser atau barah usus. Tetapi ramai yang tidak mengambil serius akan risikonya.

Ia sebenarnya merupakan penyakit barah yang utama bagi lelaki dan ketiga paling banyak menyerang kaum wanita di negara ini.

Ketumbuhan kanser ini biasanya bermula dari dalam lapisan usus besar. Ia boleh membesar lama di situ sebelum merebak ke bahagian tubuh yang lain.

Menurut Presiden Persatuan Onkologi Malaysia, Datuk Dr. Mohamed Ibrahim Abdul Wahid, kanser usus jika tidak dirawat pada peringkat awal akan berisiko menjadi lebih berbahaya.

"Rawatan untuk kanser adalah sesuatu yang kompleks dan mencabar.

"Jika kanser usus disedari pada peringkat yang masih awal dan belum merebak, ia boleh dirawat.

"Namun jika disedari pada peringkat yang kritikal, peluang untuk baik sangat kurang dan rawatan lain diperlukan,” katanya.

Katanya, pembedahan merupakan pilihan utama bagi mengurangkan beban pesakit. Bagaimanapun kemoterapi atau radioterapi mungkin dicadangkan kepada pesakit.

"Ia semuanya bergantung kepada keadaan pesakit dan faktor perubatan lain," tegasnya.

Katanya, kanser itu boleh terjadi pada semua peringkat umur, tetapi risikonya lebih tinggi kepada lelaki yang berusia 50 tahun ke atas.

"Keadaan ini semakin berisiko sekiranya mempunyai sejarah ahli keluarga yang menghidap penyakit tersebut,” katanya.

Seperti mana terdapat pelbagai jenis penyakit kanser begitu jugalah ada banyak jenis rawatan untuk kanser.

Bagi sesetengah orang, mereka mungkin terdengar tentang satu atau dua kaedah rawatan kanser tetapi doktor mungkin menggabungkan beberapa jenis terapi bukan sahaja untuk ‘membuang’ kanser tersebut, juga untuk memastikan ia tidak akan kembali.

Katanya, ujian saringan untuk kanser usus biasanya mampu mengurangkan risiko kanser usus.

"Saringan menggunakan kaedah faecal occult blood test (FOBT) atau ujian darah okulta tinja disarankan kepada individu sihat yang berumur 50 tahun ke atas.

"Ia merupakan satu ujian ringkas untuk mengenal pasti tanda-tanda awal kanser usus. Ujian ini melibatkan pengambilan beberapa sampel najis dengan menggunakan kit ujian. Sampel akan diambil di rumah dan kemudiannya dihantar ke makmal untuk dianalisis," ujarnya.

Bagaimanapun katanya, ujian FOBT akan menentukan sekiranya terdapat darah dalam tinja. Sekiranya ada, ujian lanjut perlu dijalankan untuk mengenal pasti punca pendarahan.

Keadaan tersebut tegasnya, mempunyai peluang yang tinggi iaitu sebanyak 90 peratus untuk disembuhkan sekiranya dikesan pada peringkat awal.

Ditanya mengenai punca berlakunya kanser tersebut, beliau menjelaskan gaya hidup tidak sihat dan pengambilan makanan yang tidak seimbang merupakan punca utama terjadinya penyakit ini.


Ditulis oleh:Zuhayati Yazid
Dipetik dari:http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment