Peminat Setia Doktor Pakar

Sunday, April 11, 2010

Ketandusan tenaga punca letih

Ramai antara kita menganggap keletihan adalah perkara biasa dalam kesibukan hidup. Kita berkejar ke sana dan ke sini sambil menyulap antara kerja dan keluarga, dan cuba melakukan banyak perkara dalam masa yang singkat. Kita mengalami keletihan serta ketandusan tenaga. Bolehkah kita berjaya memulihkan semula diri kita daripada krisis ketandusan tenaga? Jawapannya sudah tentu ya.

Sistem paling asas dalam badan kita ialah pengeluaran tenaga. Ia juga merupakan sistem paling penting kerana membuatkan badan kita berfungsi. Apabila sistem tenaga tidak berfungsi dengan baik, ia akan menjejaskan semua aspek kehidupan kita serta membahayakan kesihatan, juga membawa penyakit dan mempercepatkan proses penuaan.

Pengeluaran tenaga dalam badan manusia merupakan proses yang rumit. Makanan akan dipecahkan menjadi komponen yang lebih kecil dalam saluran penghadaman kita. Komponen-komponen yang lebih kecil ini kemudian digunakan oleh sel-sel untuk mengeluarkan tenaga. Untuk membolehkan sel-sel menukarkan makanan menjadi tenaga ia memerlukan sejenis jisim yang menyerupai vitamin, dikenali sebagai Koenzim Q10 (CoQ10). Tanpa Koenzim Q10, badan kita tidak dapat mengeluarkan tenaga; dan tanpa tenaga sudah semestinya tidak akan wujud kehidupan.

Semasa kita muda, sel-sel kita dipenuhi oleh CoQ10 dengan itu ia dapat mengeluarkan tenaga dengan banyak dan melimpah-ruah untuk menggerakkan badan kita dengan cekap dan kuat. Tetapi apabila kita semakin tua, pengeluaran CoQ10 oleh badan menjadi semakin sedikit dan ini menyebabkan kemerosotan dalam pengeluaran tenaga.

Tanda-Tanda Ketandusan Tenaga

Anda bangun daripada tidur berasa lebih letih daripada sebelum tidur.

Adakah anda berasa begitu susah untuk bangun daripada tidur setiap pagi? Terdapat dua sebab mengapa mereka bangun tidur dan berasa lebih letih - tak cukup tidur atau mutu tidur yang tidak baik. Ramai antara kita memerlukan enam hingga lapan jam tidur untuk bangun dengan lebih segar dan aktif. Jika anda telah pun memperolehi tidur yang mencukupi tetapi masih lagi bangun dan letih, barangkali anda sedang menghampiri krisis tenaga. Tekanan atau ketegangan merupakan satu lagi pemusnah tidur dan keadaan yang lebih sukar untuk ditangani apabila anda berada di peringkat kekurangan tenaga. Tekanan selanjutnya menyusutkan paras tenaga kita, membuatkan kita dua kali ganda lebih letih daripada sebelumnya.

Anda Ketagih Untuk Tidur Tengah Hari

Adakah anda berasa lebih letih apabila hari semakin lanjut? Adakah anda mengelakkan mesyuarat yang diadakan selepas makan tengah hari kerana anda tahu anda tidak dapat mencelek mata serta menahan mengantuk? Kemelesetan tengah hari seperti ini merupakan satu tanda klasik kemerosotan tenaga.

Otak Yang Kabur

Adakah anda berasa lembap dan tidak dapat menumpukan fikiran ataupun mengalami kesukaran untuk memberikan tumpuan pada mana-mana waktu pada hari itu? Adakah ingatan anda mengecewakan anda pada sesuatu ketika? Kehilangan daya ingatan yang tak ketara seperti ini merupakan satu lagi tanda yang badan anda sedang mengalami keadaan tenaga yang rendah.

Anda Makan Berlebihan Kerana Tenaga Anda Rendah

Seperti juga orang lain, barangkali anda juga menyimpan timbunan makanan ringan yang anda simpan dalam laci atau dalam peti sejuk untuk memuaskan nafsu makan anda yang seringkali berlaku apabila anda berasa letih. Apa akan jadi selepas itu? Tenaga anda meningkat buat beberapa minit, tetapi akan merudum semula dan anda terpaksa memakan banyak lagi makanan ringan. Satu-satunya unsur yang tinggal daripada semua ini ialah tambahan berat badan.

Tindak balas badan terhadap kelaparan dan keletihan adalah hampir sama. Ramai antara kita silap tanggapan kerana menyifatkan keletihan sebagai kelaparan dan terus mencari makanan walaupun anda tidak perlu berbuat demikian; akibatnya berat badan yang tidak diingini itu akan bertambah.

Tersebut di atas adalah beberapa tanda kemerosotan tenaga yang jika diabaikan akan menyebabkan kesusutan dalam sistem tenaga anda - yang akhirnya akan menjejaskan setiap aspek kehidupan anda.

Sekiranya anda sedang mengalami mana-mana satu atau lebih tanda-tanda amaran ini, anda boleh mengambil langkah untuk meningkatkan sistem tenaga anda. Walaupun CoQ10 wujud secara semula jadi dalam beberapa jenis makanan seperti daging lembu, dan sayuran, jumlah CoQ10 dalam makanan ini adalah kecil. Adalah sukar untuk mendapat jumlah CoQ10 yang mencukupi pada satu hari dalam makanan kita. Oleh itu satu-satunya penyelesaian terhadap masalah ini ialah mengambil suplemen CoQ10.

Mengambil Suplemen Koenzim Q10 Larut Air (Hydrosoluble)

Masalah paling besar yang dihadapi mengenai kebanyakan produk CoQ10 ialah tentang kecekapan penyerapannya ke dalam aliran darah. Bentuk tradisi suplemen CoQ10 tidak mudah diserap oleh badan (seperti serbuk CoQ10 yang disampaikan dalam minyak kacang soya dan dimasukkan ke dalam kapsul gel lembut, tablet yang berasaskan serbuk, pil gelatin keras yang diisikan dengan serbuk). Mengapa produk CoQ10 ini tidak boleh diserapi dengan mudah? Sebabnya ialah saiz zarah CoQ10 adalah sangat besar, tidak larut dalam air dan susah hendak melarut dalam lipid, dengan itu membuatkannya sukar untuk badan menyerapinya.

Bagaimanapun, sebuah syarikat di Amerika telah berjaya membangunkan proses Biosolv yang telah dipatenkan. Proses ini dapat mengecilkan saiz zarah daripada 25 hingga 70 mikron menjadi hanya 0.3 mikron. Malah, lebih kecil daripada seekor bakteria! Dengan itu membuatkannya "larut air" (hydrosoluble). Sebagai hukum umum, lagi kecil saiz zarah maka lagi baik pula penyerapannya. Oleh itu, dengan CoQ10 yang larut air, lebih banyak CoQ10 akan dapat diserapi ke dalam aliran darah anda untuk meningkatkan paras tenaga dalam badan anda. Oleh itu, mulakanlah mengambil CoQ10 yang larut air setiap hari untuk memulih dan membaharui tenaga anda serta ucapkan selamat tinggal kepada segala rasa keletihan!


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment