Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, March 24, 2010

Rawatan Selesa Dengan Lokomat

Sarah Jane Fernandez ceria menggunakan Lokomat.

Bukan mudah untuk pesakit strok dan lumpuh pulih seperti sedia kala. Selain perubatan dan rawatan fisioterapi, mereka memerlukan semangat yang tinggi untuk kembali menikmati hidup berkualiti, sama seperti sebelum serangan berlaku.

Kini dengan adanya mesin Lokomat dan Armeo, pesakit strok dan lumpuh akibat kecederaan otak traumatik dan saraf tunjang boleh menjalani rawatan pemulihan dengan lebih selesa dan intensif.

Malah penggunaan dua mesin buatan Switzerland yang terbukti mampu membantu pesakit kembali berjalan semula itu sudah dipraktikkan di negara Jepun, Australia dan Singapura.

Pertama di negara ini, ia ditempatkan di Yayasan SSL Strok dan Pembangunan Masyarakat, Petaling Jaya Selangor.

Salah seorang pesakit yang mendapatkan rawatan di sini, Sarah Jane Fernandez mengakui beliau semakin selesa menggunakan dua mesin baru tersebut.

Menurutnya, jika peralatan konvensional menyebabkan badannya sakit juga memerlukan tenaga lebih daripada fisioterapi, kini tidak lagi dengan bantuan dua mesin tersebut.

“Malah ia seperti melakukan aktiviti harian. Saya boleh berjalan dengan melihat pemandangan indah, melakukan aktiviti menggunakan tangan dan sebagainya,” kata gadis yang mengalami masalah lumpuh seluruh anggota badan selepas terlibat dengan kemalangan itu.

Neuroplasticity

Lokomat dan Armeo dicipta oleh Dr. Gery Colombo dari syarikat pengeluar Hocoma menggunakan konsep neuroplasticity dalam membantu pesakit yang mengalami masalah pergerakan.

“Otak manusia mempunyai dinamik yang menukar kemungkinan kepada fungsi pembelajaran semula, tidak seperti organ lain.

“Otak mengandungi sel saraf atau neuron yang bersambung antara satu sama lain. Pembelajaran berlaku melalui pertukaran kekuatan pada sambungan tersebut dengan menambah atau mengurangkan sambungan atau melalui pertambahan sel baru. Terma inilah yang dipanggil neuroplasticity,” kata Dr. Colombo yang ditemui ketika pelancaran Lokomat dan Armeo baru-baru ini.

Lokomat, menurutnya akan membantu pesakit yang tidak boleh berjalan disebabkan strok, kecederaan tulang belakang tidak lengkap dan penyakit berkaitan neurologikal.

Pesakit akan dibantu dan diberi panduan ketika berjalan di atas treadmill yang menawarkan pelbagai peringkat latihan.

Mesin ini mengatasi beberapa cabaran terapi biasa.

“Latihan biasa secara manual memerlukan bantuan staf profesional dan sangat memerlukan tenaga. Melalui kaedah lama, hanya sesi yang singkat boleh dilakukan yang mana ini akan menghadkan keberkesanan latihan itu,” kata beliau.

Sebaliknya Lokomat, sangat intensif dan merupakan terapi gerah alih (locomotion) psikologikal yang mesra pengguna.

Dengan pembantu robotik dan penyokong berat badan yang mampu menahan bebanan pesakit obesiti, ia digabungkan dengan treadmill untuk menghasilkan operasi automatik membolehkan pesakit meraih kemajuan dalam tempoh yang lebih singkat.

Pesakit dengan keperluan khas seperti obesiti, spastik, berkerusi roda atau pesakit kanak-kanak boleh mendapat faedah daripada mesin ini.

Lokomat kata Dr. Colombo, hanya memerlukan seorang pembantu terapi untuk menyelaras parameter latihan bagi memenuhi keperluan individu.

Sementara itu, beliau berkata Armeo pula digunakan untuk pesakit yang mengalami lumpuh di bahagian atas iaitu lengan.

Sebelum ini, ramai pesakit strok sukar untuk menggerakkan semula fungsi lengan mereka kerana otot lemah dan sukar melawan graviti.

“Armeo akan meneutralkan berat anggota, membenarkan pesakit menggunakan kawalan tangan di kedua-dua lengan dan tapak tangan. Seterusnya pesakit akan menggerakkan tombol dan mengikut arahan permainan menggunakan simulasi 3D aktiviti harian,” katanya.

Jelas beliau lagi, melalui pemerhatian pesakit pada arahan dan gambar yang terdapat pada skrin, ia akan menghantar isyarat pada otak bagi meneruskan pergerakan seterusnya, iaitu menggerakkan tangan.

Melalui mesin ini, pesakit mempunyai inisiatif sendiri untuk menggerakkan tombol bagi menjayakan permainan yang sedang mereka ikuti. Secara tidak langsung ia menjadi motivasi kepada mereka untuk terus menjalani latihan.

Menurut beliau, setakat ini terdapat lebih 30 jenis permainan berlesen yang dipasang pada Armeo dan angka itu akan bertambah dalam masa terdekat.

“Kajian menunjukkan, 50 peratus peningkatan pada fungsi neurologikal pesakit menggunakan Lokomat dan Armeo. Ini bermakna, pesakit mempunyai lebih peluang untuk berjalan dan bergerak seperti biasa semula,” katanya.


Ditulis oleh:
Bintu Rasyada A. Rahman

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment