Peminat Setia Doktor Pakar

Monday, June 29, 2009

Tewas Jika Mengaku Kalah

Ini semua salah saya. Saya ingatkan anak cuma demam biasa." "Kami cuma melawat saudara yang sakit di hospital, tidak pula disangka anak kecil kami dijangkiti."

Itu menjadi antara kata sesalan ibu bapa dan saudara mara yang ahli keluarganya dijangkiti atau maut akibat jangkitan kuman.

Demam, petanda pertahanan asas badan terhadap pencerobohan kuman dan penyakit tertentu sering diambil mudah.

Kuman. Walaupun ancaman jangkitan kini banyak melibatkan virus, terdapat juga bakteria, fungus mahupun protozoa yang boleh menyebabkan jangkitan teruk pada manusia.

Secara umum, kesemua makhluk zarah ini dikenali sebagai kuman. Meningitis, pneumonia, demam denggi, SARS dan semestinya selesema hasilnya.

Pandemik, Endemik, Epidemik

Tiga istilah sering digunakan dalam menggambarkan kewujudan dan tahap jangkitan kuman dalam satu-satu kawasan tetapi kerap kali disalah ertikan.

>> Endemik - hadir untuk jangka panjang, dalam jumlah kecil, di kawasan-kawasan tertentu

>> Epidemik - menjangkiti sekumpulan besar individu pada masa sama

>> Pandemik - tersebar secara meluas, atau epidemik besar-besaran (global)

Sejak pengumuman pandemik global influenza A H1N1 oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 11 Jun lalu, semakin jelas bunyi batuk, bersin, hembusan hingus dan gejala demam di sekeliling kita. Rakan sekerja, sahabat dan keluarga sering dikhuatiri menjadi mangsa terbaru.

Menghampiri penghujung Jun, dunia mencatatkan lebih 30,000 jangkitan dengan lebih 150 kematian. Negara pula mencatatkan 105 kes sehingga 26 Jun lalu, dengan 90 kes dari luar negara dan 15 kes jangkitan tempatan. Nasib kita juga baik kerana belum ada catatan kematian.

Ini melibatkan saringan lebih 1,600 kes yang disyaki jangkitan H1N1, kebanyakannya mereka yang baru pulang dari negara yang turut dilanda H1N1 seperti Singapura, United Kingdom, Thailand, Filipina, Australia dan Amerika Syarikat.

Namun, Malaysia sebenarnya menghadapi serangan dari dua arah apabila satu lagi virus tegar terus menyerang dan membunuh.

Bezanya cuma virus ini memerlukan vektor untuk berpindah antara manusia tetapi keupayaan membunuhnya terbukti jauh lebih tinggi.

Pensyarah Kanan ORL, Pusat Pengajian Sains Perubatan, Universiti Sains Malaysia, Kelantan, Dr. Irfan Mohamad awal bulan ini meluahkan bagaimana bahaya denggi kian tenggelam di sebalik populariti H1N1.

Lonjakan glamor influenza A H1N1 yang begitu pantas bagaikan artis program realiti yang menenggelamkan 'bakat besar' veteran denggi.

"Kedua-duanya menunjukkan peningkatan pada kadar yang pantas."

Namun, Dr. Irfan melahirkan kekesalan bagaimana orang ramai pantas bertindak mengawal H1N1 tetapi pada masa sama masih sanggup tinggal dalam kawasan yang padat dengan vektor denggi, nyamuk Aedes.

Denggi yang endemik di kawasan tropika, termasuk Malaysia, mampu menjadi epidemik besar jika usaha pencegahan terus diabaikan.

Jumlah terkumpul denggi sehingga pertengahan tahun ini mencecah 22,500 kes berbanding sekitar 18,000 kes dalam tempoh sama pada 2008. Ini termasuk 57 kematian berbanding 35 pada 2008.

Pengakuan Kementerian Kesihatan di ambang 'kekalahan' dalam memerangi denggi pada 10 Jun lalu juga amat mengecewakan.

Sebagai salah seorang yang berjaya merempuhi jangkitan virus denggi, penulis menyeru usaha diteruskan tanpa mengaku kalah di pertengahan jalan.

Dua Serentak

"Sememangnya berjaga-jaga menghadapi wabak baru merupakan suatu tindakan proaktif yang amat penting, namun ia tidak seharusnya mengalpakan perjuangan kita memerangi denggi."

Itu menjadi peringatan Dr. Irfan, bukan sahaja kepada warga kerja Kementerian Kesihatan, malahan seluruh rakyat Malaysia.

Gunakan langkah pencegahan bersepadu untuk menghapus dan mengelakkan penularan kedua-dua virus tersebut, serentak.

Kebersihan diri dan persekitaran perlu dijadikan pelindung utama. Risiko jangkitan Japanese Encephalitis (JE), meningitis, pneumonia, denggi, influenza dan bermacam penyakit lain pasti merudum dengan amalan penjagaan tahap kebersihan berterusan.

Semudah membersihkan tangan, mandi, menggunakan sabun dan produk antiseptik, membersihkan kawasan persekitaran rumah dan memastikan sebarang projek ternakan besar jauh dari kawasan kediaman umum.

Kurangkan juga aktiviti dan perjalanan ke kawasan yang terjejas, kecuali perlu. Ini termasuklah kawasan yang padat kerana kelompok manusia yang ramai memudahkan pemindahan kuman, terutamanya yang mudah merebak melalui cecair badan.

Kementerian dan kerajaan pastinya akan terus memantau dan bertindak terhadap kes di luar dan juga dalam negara mengikut keperluan.

Tanggungjawab besar dan utama kini terletak di tangan setiap anggota masyarakat itu sendiri yang pertama sekali perlu mendapatkan maklumat yang tepat dan terkini.

Fahami ciri-ciri ancaman terhadap diri, keluarga dan negara. Pastikan juga kerjasama penuh diberikan kepada pihak berkuasa bagi mengelakkan risiko penularan jangkitan lebih besar.

Perhatikan dan pantau tahap kesihatan sesama ahli keluarga, terutamanya anak-anak. Bukan sahaja untuk melindungi nyawa mereka, malahan untuk mengelakkan penyebaran kuman terutamanya jika anak dihantar ke taman asuhan, tadika, sekolah mahupun universiti.

Di sini, alasan tiada masa di kalangan ibu bapa yang sibuk bekerja tidak boleh diterima sama sekali. Perkara yang melibatkan nyawa dan kesihatan keluarga perlu diutamakan. Jangan hidup untuk kerja semata-mata. Kerja untuk hidup, untuk keluarga.

"Tidak perlulah kita menunggu diri atau ahli keluarga mahupun sahabat kita dimasukkan ke wad baharulah sibuk (hendak bertindak), kerana pada waktu itu nasi mungkin sudah menjadi bubur," tegas Dr. Irfan.

Kita berdepan dengan bermacam jenis penyakit sepanjang masa, seumur hidup kita. Langkah yang diambil bagi mencegah dan mengawal penyakit-penyakit ini menjadi titik penentu kelangsungan hidup diri dan keluarga.

Kemunculan satu penyakit dan virus baru juga tidak memberi lesen untuk kita mengabaikan usaha melindungi keluarga dan negara dari penyakit sedia ada, yang sama atau mungkin lebih bahaya.

Cegah H1N1, cegah denggi! Kita pasti tidak akan kalah selagi tidak mengalah.


Ditulis oleh:
Nurul Anuar Kari

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment