Peminat Setia Doktor Pakar

Thursday, October 27, 2011

Cara Laser Hilangkan Parut

Parut ini bukan sahaja menjejaskan paras rupa tetapi menyebabkan kehilangan keyakinan diri dan masalah psikologi.

Namun dengan adanya teknologi terkini, kesan parut jerawat dapat dirawat iaitu menggunakan teknologi laser "fractional CO2". Apabila laser disinarkan pada permukaan kulit, sinaran laser akan berpecah menjadi beberapa sinaran kecil yang akan membuat lubang-lubang luka kecil pada kulit. Apabila luka-luka kecil ini sembuh, kolagen yang baru akan terbentuk di bawah kulit menyebabkan permukaan kulit menjadi rata. Hanya sebanyak 20 peratus kulit akan mengenai sinaran laser tersebut, oleh itu bahagian kulit yang tidak mengenai sinaran tersebut akan cuba diperbaiki oleh bahagian yang telah dilaser. Oleh sebab itu, waktu pemulihan dari rawatan fractional CO2 laser ini dalam lingkungan tujuh hari sahaja.

Proses penyembuhan berlaku dengan menghasilkan kolagen. Kemerahan kulit berkurangan dan lapisan epidermis terhakis meninggalkan kulit yang lebih bermaya

Persiapan sebelum laser

Sebelum melalui rawatan laser, muka akan dirawat selama enam minggu dengan set penjagaan muka yang mengandungi sedikit asid, vitamin A dalam bentuk tretinon dan hydroquinone. Ini dilakukan supaya kulit bersedia untuk rawatan laser dan tidak menyebabkan tindakbalas negatif seperti pigmentasi atau jeragat.

Persiapan seminggu sebelum laser

Seminggu sebelum rawatan laser, disarankan mengguna set penjagaan muka yang "mild", tiada asid, tretinon atau hydroquinone.

Persiapan sewaktu rawatan laser

Muka akan dicuci, krim kebas akan disapu pada muka selama setengah jam, kemudian krim kebas akan dicuci. Kini, muka sudah sedia untuk rawatan laser. Sewaktu rawatan laser dilakukan, pesakit tidak merasa sakit kerana kulit telah dikebaskan. Selepas rawatan laser selesai, muka akan terasa panas. Kulit muka akan disejukkan dengan tuala sejuk atau "mask". Krim pelembap dan krim pelindung matahari disapu pada kulit.

Penjagaan kulit selepas rawatan laser

Muka akan kelihatan kemerah-merahan sedikit selepas rawatan laser. Sekiranya perlu boleh mengambil ubat antiinflammatori untuk mengurangkan kesan kemerah-merahan tersebut.

Selepas rawatan laser, disarankan mengguna set penjagaan muka yang dikhaskan supaya kulit dapat sembuh dengan cepat. Penggunaan krim pelembap dapat mempercepatkan kulit untuk sembuh.

Hindari kulit dari pancaran matahari untuk mengelak masalah pigmentasi "postinflammatory hyperpigmentation". Jangan sesekali mengopek kulit yang telah dilaser, biarkan ia kering dan jatuh dengan sendirinya. Selepas mencuci muka, laplah muka perlahan-lahan.

Sekiranya kulit berminyak, kulit akan sembuh 5 hingga 7 hari berbanding kulit kering 7 hingga 10 hari. Penggunaan serum seperti hyaluronic acid, vitamin C atau placenta oil dapat menyerlahkan lagi kulit selepas rawatan laser. Penggunaan krim pelindung matahari perlu diteruskan.

Bagi yang mempunyai masalah parut jerawat, rawatan laser perlu dilakukan setiap 4-6 minggu sekurang-kurangnya 4-5 kali. Sekiranya parut itu dalam, rawatan memakan masa lebih lama. Dengan hanya satu sesi rawatan laser, kulit akan terus menunjukkan perubahan positif sehingga enam bulan.

Rawatan fractional CO2 laser juga boleh menegangkan kulit dan mengecilkan liang pori-pori dengan merangsangkan pembinaan kolagen. Ketuat dan tahi lalat juga boleh dirawat dengan fractional CO2 laser ini. Selain itu, laser ini juga dapat menyerlahkan kulit muka. Rawatan fractional CO2 laser juga sesuai parut akibat kecederaan kecil.Penulis boleh dihubungi di 0378808486, 0172661868.

Ditulis oleh: Dr Nurhalina Azly Minhat
Dipetik dari: http://www.utusan.com.my/

5 comments:

  1. salam dr. laser ni boley x hilangkan parut cacar air yg dah lame?

    ReplyDelete
  2. Dr dkat mna tempat lokasi perawatan tu , dan harga bg keseluruhan rawatan laser Co2

    ReplyDelete
  3. Dimana lokasi? boleh tau nama klinik dan kos rawatan utk hilangkan parut dan jeragat

    ReplyDelete
  4. macam mna mak contact... tolonglaaa.... :(

    ReplyDelete