Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, July 28, 2010

Khasiat Untuk Mata

Lutein dan zeaxanthin adalah dua pigmen berwarna kuning dalam kumpulan karotenoid. Karotenoid terdiri daripada sekumpulan pigmen merah, kuning dan jingga yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran berwarna jingga kekuningan, sayuran berdaun hijau dan jagung.

Fungsi lutein dan zeaxanthin bukan sekadar memberi warna yang cantik kepada tumbuh-tumbuhan. Di dalam mata, lutein dan zeaxanthin membentuk pigmen makula dan terdapat dengan banyaknya pada kanta dan retina mata. Selain itu, kedua-duanya juga merupakan anti oksida yang berpotensi melindungi mata daripada kecederaan akibat cahaya biru dengan menapis cahaya tersebut daripada mengenai lapisan sel-sel dalam mata.

Banyak kajian telah melaporkan lutein dan zeaxanthin mengurangkan risiko mendapat penyakit mata yang kronik, termasuk katarak dan kemerosotan fungsi makula akibat peningkatan usia (age-related macular degeneration-AMD). Di seluruh dunia, lebih 25 juta orang didapati terlibat dengan AMD dan katarak. Di dunia barat, AMD adalah penyebab kebutaan utama di kalangan mereka yang berusia 55 tahun ke atas dan dijangka meningkat sehingga tiga kali ganda menjelang 2025.

Membeli suplemen

Agak sukar mendapatkan lutein dan zeaxanthin terutamanya daripada makanan kerana memerlukan jumlah hidangan sayuran dan buahan yang banyak. [Nota: secara purata, dalam makanan, zeaxanthin adalah 10 ke 20 kali lebih sedikit daripada lutein].

Cara lain adalah dengan mengambil suplemen yang mengandungi ekstrak bunga Marigold yang dipiawaikan, yang kaya dengan lutein dan zeaxanthin.

Dua perkara yang perlu diberi perhatian ketika membeli suplemen lutein dan zeaxanthin:

i) Suplemen itu menggunakan ekstrak bunga Marigold (Tagetes erecta) yang dipiawaikan agar mengandungi sekurang-kurangnya 15 peratus ester lutein dan 40 peratus zeaxanthin, supaya jumlah dalam setiap kapsul adalah jelas, seperti tertera pada label.

Tidak seperti produk herba lain yang menggunakan ekstrak tidak dipiawaikan, ekstrak bunga Marigold yang dipiawaikan menjamin kemujaraban untuk kesan yang lebih baik.

ii) Suplemen itu mengandungi jumlah lutein dan zeaxanthin yang tinggi

Pastikan suplemen itu mengandungi sekurang-kurangnya 6mg lutein yang dipiawaikan, namun 10mg adalah lebih baik. Kebanyakan suplemen lutein dan zeaxanthin mengandungi zeaxanthin dalam jumlah yang terlalu sedikit - mikrogram (mcg) sedangkan kajian mendapati zeaxanthin hanya bermanfaat jika jumlahnya lebih tinggi iaitu sekurang-kurangnya 5mg setiap hari.


Dipetik dari:http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment