Peminat Setia Doktor Pakar

Friday, July 30, 2010

Implan Stent Untuk Pesakit Jantung

Di kebanyakan negara, penyakit jantung merupakan pembunuh nombor satu baik di kalangan lelaki mahupun wanita.

Bagaimanapun, dewasa ini terdapat rawatan berkesan untuk serangan penyakit jantung di mana ia dilihat seiring dengan kemajuan teknologi dalam bidang perubatan.

Penerokaan teknologi, teknik dan cara baru untuk mencari penawar kepada pembunuh nombor satu penduduk dunia ini, sentiasa menarik perhatian ramai terutama para saintis.

Pembedahan pintasan jantung adalah antara penemuan paling cemerlang bidang perubatan kepada penyakit jantung koronari (CAD).

Pembedahan ini yang juga dipanggil pembedahan pintasan turut mengalami beberapa perkembangan seperti kejayaan pintasan berganda dan pintasan tiga kali ganda.

Tidak ketinggalan kejayaan baru terhadap pembedahan itu termasuklah seperti pembedahan pintasan jantung ketika jantung masih berdegup.

Bagaimanapun, penemuan teknologi belon angioplasti koronori yang pertama kali dilakukan ke atas manusia pada tahun 1977 di San Francisco, Amerika Syarikat (AS) dikatakan pesaing kepada kaedah pintasan jantung.

Pada tahun 1987 dan 2001, kaedah belon angioplasti menerima penambahbaikan apabila sejenis implan stent atau dawai kasa yang membawa sejenis ubat turut disertakan.

Seterusnya pada Mei 2002, stent bebaskan ubat (DES) telah diperkenalkan dan ia mula digunakan secara komersial di seluruh dunia termasuk Malaysia.

Menurut Ketua Jabatan Kardiologi, Institut Jantung Negara, Datuk Dr. Rosli Mohd. Ali, DES yang merupakan generasi baru, Xience Prime dihasilkan daripada versi stent ubat yang lebih canggih.

Xience Prime menggunakan ubat yang dikaji selidik dengan teliti dengan polimer yang terbukti bersesuaian secara biologi.

"Stent membebaskan ubat merupakan segulung wayar halus yang diselaputi ubat yang dimasukkan ke dalam salur darah pesakit supaya saluran darah terbuka luas bagi membolehkan darah membawa nutrien dan oksigen ke bahagian jantung.

"Stent membebaskan ubat ini juga terbukti berkesan menurunkan kadar restenosis (pengecilan kembali arteri) dan keperluan untuk rawatan lanjut, di mana ubat yang digunakan itu adalah ubat yang berkesan supaya ia menahan sel ketumbuhan yang tidak meluru yang boleh menyebabkan kesempitan terjadi semula.

"Kita juga dapati daripada segi analisis, stent generasi baru ini nyata selamat dan risikonya jauh lebih rendah jika hendak dibandingkan dengan stent sebelum ini,'' ujarnya ketika ditemui di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Dia yang ditemani Presiden Persatuan Jantung Malaysia, Prof. Dr. Sim Kui-Hian, menjelaskan stent tersebut yang dimasukkan ke dalam saluran darah akan kekal di dalamnya cuma apabila ada kewajaran baru belon akan dicabut keluar.

Tambah Dr. Rosli, stent tersebut juga akan dilitupi dengan kulit dan penutupannya diharap tidak tebal supaya ia tidak menyebabkan kesempitan berlaku kembali.

Ditanya bagaimanakah stent tersebut dimasukkan ke dalam saluran darah, menurut Dr. Rosli, prosedurnya ringkas dan ia tidak memerlukan sebarang ubat bius untuk melalikan pesakit.

Ini kerana ia bukanlah satu pembedahan malah ia cuma dipanggil prosedur di mana pesakit akan sedar.

Dalam prosedur tersebut, wayar halus dimasukkan melalui pangkal paha atau pergelangan tangan.


Ditulis oleh:Rabiatul Adawiyah Koh Abdullah
Dipetik dari:http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment