Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, March 11, 2009

Latihan Fungsi Yang Praktikal

Sebahagian besar daripada wanita berkerjaya mempunyai rutin hidup yang hampir sama. Setiap pagi bangun dari tidur, bergegas mengemas katil sebelum ke bilik air membersihkan diri dan terus bersiap untuk ke pejabat. Pada hujung minggu barulah berpeluang mengambil kesempatan mengemas rumah, mengalih perabot, mencuci pakaian dan sebagainya.

Justeru, apabila tiba-tiba melakukan pergerakan yang lebih daripada kebiasaan pada hujung minggu, pasti membuatkan seluruh anggota badan berasa lenguh dan amat penat.

Sebenarnya, keletihan itu dapat dihindari dan tubuh lebih bertenaga bagi melakukan aktiviti rutin sekiranya membiasakan tubuh dengan senaman terutamanya senaman latihan fungsi atau functional training.

Ia suatu program senaman terkini yang bermanfaat untuk fleksibiliti, keseimbangan dan kekuatan tenaga demi kesihatan tubuh badan.

Pakar senaman berpendapat, pergerakan aktiviti harian secara konsisten boleh membantu badan bersedia untuk prestasi yang lebih baik.

Malah, latihan fungsi juga dikatakan salah satu latihan yang efisien dan efektif untuk atlet dan bukan atlet kerana pergerakannya direka untuk menampakkan kesan bagi setiap sesi senaman.

Sehubungan itu, sebuah kelab kecergasan pengeluar barangan sukan Nike, Kelab Latihan Nike telah menggabungkan skil dan prinsip yang telah digunakan oleh atlet bertaraf dunia untuk membentuk keseimbangan serta kestabilan otot khas untuk para pelatih dan pelanggannya.

Lima komponen utama diberi tumpuan dalam senaman kecerdasan itu iaitu melibatkan jantung, impulur, kekuatan, keseimbangan dan fleksibiliti.

Pelatih persendirian Nike, Marie Purvis berkata, senaman ini tidak membosankan kerana rentak serta gerakannya membawa dimensi baru dalam dunia kecerdasan.

"Rutin senaman ini menyerupai pergerakan semula jadi dan sekali gus boleh mengurangkan kecederaan," jelasnya ketika memberikan tunjuk ajar senaman kepada sekumpulan wakil media tempatan di pusat kecergasan Fitness First, baru-baru ini.

Maksimumkan Senaman Anda


Kelebihan latihan fungsi ialah untuk membentuk keseimbangan otot yang lebih baik. Koordinasi yang dihasilkan daripada latihan juga mengikut pergerakan semula jadi badan yang bermula dari pergerakan tepi, depan ke belakang dan pusingan.

"Apabila kita bercakap tentang senaman, ramai yang mengadu bosan dengan rentak tarian yang sama setiap kali. Tetapi latihan fungsi pasti membuat anda seronok, " katanya.

Untuk lebih memudahkan, Kelab Latihan Nike telah menghasilkan set senaman lengkap yang memfokuskan kepada komponen penting dalam sukan dan kecerdasan umumnya.

Terdapat tujuh kategori pergerakan yang boleh diubahsuai bergantung kepada tahap kecerdasan, skil dan minat individu terbabit.

Kategori tersebut merangkumi aktiviti memanaskan badan, regangan, jantung, keseimbangan dan senaman penutup. Setiap kategori mengandungi 16 pergerakan berbeza yang menjadikan jumlah keseluruhan 112 kesemuanya.

"Ia satu senaman yang menyeronokkan, tidak membosankan, membuatkan anda berasa segar dan bertenaga. Tapi apa yang paling penting ialah senaman ini melatih seseorang untuk menjadi lebih kuat!" kata Purvis lagi.


Ditulis oleh:
Noor Fazrina Kamal

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment