Peminat Setia Doktor Pakar

Monday, November 12, 2012

Ujian Mamogram Bergerak

Wanita di luar sana berpeluang melakukan rawatan pengesanan awal kanser payu dara dengan kemudahan treler berukuran 30 kaki, selain dibantu seramai 16 orang petugas.

Treler yang telah diubahsuai untuk dijadikan unit pemeriksaan mamogram bergerak turut dilengkapi dengan pelbagai kemudahan untuk pemeriksaan mamogram.

Treler ini akan menjelajah ke seluruh Semenanjung Malaysia bagi memberikan khidmat saringan kanser payu dara pada harga berpatutan atau percuma kepada mereka yang tidak bekerja.

Unit itu yang pertama dan terbesar di negara ini dilengkapi tiga bilik iaitu dua untuk pemeriksaan klinikal payu dara (CBE) dan satu bagi ujian mamografi.

Majlis pelancarannya disempurnakan oleh isteri Timbalan Perdana Menteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman di Sekolah Cempaka Damansara, Kuala Lumpur baru-baru ini.


Presiden Majlis Kanser Nasional (Makna), Datuk Mohd. Farid Ariffin berkata, unit pengesanan tersebut yang akan beroperasi mengelilingi Malaysia berperanan memberi galakan dan sokongan kepada wanita untuk membuat pemeriksaan payu dara pada peringkat awal.

"Pengesanan yang dibuat pada peringkat awal dapat menyelamatkan nyawa seorang wanita daripada menjadi mangsa kanser payu dara.

"Program saringan bergerak ini disasar di kawasan bandar dan luar bandar terutamanya bagi meningkatkan pengetahuan dan kemampuan wanita menerima ujian saringan pengesanan awal kanser payu dara," katanya.

Mohd. Farid berkata, kos setiap ujian mamogafi adalah RM150 dan tiada bayaran akan dikenakan bagi mereka yang berpendapatan kurang daripada RM3,500 serta tidak bekerja seperti suri rumah dan sebagainya.

Katanya, projek perintis telah bermula pada 30 Mac tahun lepas di beberapa lokasi dan sejak itu kira-kira 4,119 orang termasuk lelaki telah menjalani ujian saringan tersebut.

"Satu daripada empat orang rakyat Malaysia berisiko untuk mendapat kanser payu dara.

"Jumlah tersebut menunjukkan kepentingan membuat pengesanan pada peringkat awal melalui ujian saringan yang terdapat di klinik swasta mahupun kerajaan," katanya.

Treler yang mencecah harga RM 2.45 juta turut mendapat sumbangan pembiayaan daripada Yayasan Tenaga Nasional sebanyak RM1 juta dan RM600,000 oleh MNRB Holdings Bhd (MNRB) serta beberapa penderma lain.


Dipetik dari: http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment