Peminat Setia Doktor Pakar

Friday, March 18, 2011

Laser Buang Tatu, Tanda Kelahiran

Minggu lepas saya dikunjungi seorang bapa yang membawa anak terunanya berusia 20-an untuk mendapat rawatan. Bapa itu berusia lingkungan 50-an. Mereka sangat ramah dan mesra. Remaja itu bakal menempuh ujian memasuki sebuah maktab tentera.

Pada mula nya saya agak keliru tentang kunjungan mereka ke klinik aesthetic saya. Jarang sekali saya dikunjungi lelaki anak beranak yang memerlukan rawatan.

Rupa-rupanya masalah remaja itu adalah kerana mempunyai tatu di lengan bahu kanan. Saya memerhatikan tatu tersebut yang bersaiz 6x3 sentimeter. Tatu bergambar tengkorak berwarna hijau gelap jelas kelihatan di lengan kanan teruna tersebut.

Saya difahamkan tatu dibuat oleh kawannya tiga tahun lalu semasa mereka berkunjung ke sebuah tempat membuat tatu di Singapura. Dia menyangka tatu itu akan tanggal sendiri namun tekaannya meleset. Selepas beberapa tahun tatu masih kekal.

Cita-citanya untuk memasuki maktab tentera akan terjejas lantaran keadaan fizikalnya yang bertatu. Dia juga telah dinasihatkan oleh beberapa pegawai yang ditemui supaya membuang tatu tersebut.

Tatu adalah tanda yang kelihatan akibat memasukkan dakwat khas di kawasan lapisan dermis kulit. Oleh kerana dakwat itu diletakkan di kawasan dermis, maka ia kelihatan kekal dan susah untuk dihilangkan. Terdapat teknik memasukkan dakwat menggunakan pen elektrik. Dakwat yang digunakan adalah jenis kekal dan tidak kalis air. Ia masuk sehingga 3mm ke dalam kulit.

Berbeza zaman dulu di mana tatu adalah bersifat adat, kini kegilaan tatu adalah untuk kecantikan. Ramai yang meletak tatu pada kening bagi menggantikan kening asal. Ada juga yang meletakkan tatu pada bibir bagi menampakkan bibir merah dan menarik sentiasa. Di bawah mata juga mereka menggunakan tatu bagi menampakkan mata seakan bercelak.

Kaedah membuang tatu sebelum ini adalah dengan menggunakan cara pembedahan. Ada juga menggunakan asid untuk menghilangkan tatu. Pisau digunakan bagi memotong selapis kulit bagi menghilangkan tatu tersebut. Apabila luka terjadi kulit dibalut dan dibubuh ubat.

Kaedah tersebut bukan sahaja sangat sakit tetapi meninggalkan parut yang hodoh. Penggunaan asid yang kuat menghakis kulit sehingga kulit yang bertatu itu terkupas. Ia juga turut meninggalkan kesan parut yang menggerutu.

Kini terdapat kaedah baru untuk menghilangkan tatu dengan lebih berkesan tanpa meninggalkan sebarang parut.

Kaedah tersebut adalah dengan menggunakan Q-Switched Nd:Yag laser (Medlite C6). Dakwat tatu dihilangkan menggunakan konsep "photo acoustic" yang dihasilkan oleh Medlite C6. Photo acustic bermaksud cahaya laser ini amat selektif kepada kehadiran pigmen.

Apabila laser dipancar di kawasan tatu, pancarannya akan memecahkan dakwat di lapisan dermis kepada partikel lebih halus tanpa merosakkan lapisan atas kulit. Partikel dakwat yang hancur di bawah kulit akan diserap ke dalam badan dan dibuang sebagai bahan perkumuhan atau najis.

Laser jenis ini mampu masuk ke dalam kulit sehingga mencapai ketebalan beberapa milimeter. Tenaga haba yang dihasilkan oleh laser agak perit namun teknik 'coolant' dan menyapu ubat kebas dikawasan yang mahu dirawat menjadikan prosedur ini agak selesa bagi.

Proses ini memerlukan beberapa sesi untuk menghilangkan semua kesan dakwat tatu, tetapi ia sangat berkesan, selamat dan tidak meninggal kan sebarang parut. Faktor tidak meninggalkan parut ini menjadikan Medlite C6 satu kaedah membuang tatu yang digemari ramai.

Cara laser dipancarkan juga adalah mudah. Oleh kerana laser yang digunakan agak terang cahayanya maka pelanggan dan doktor merawat akan memakai cermin mata gelap. Selain daripada itu tidak perlu langkah-langkah lain.

Laser ini juga diguna kan untuk membantu menghilangkan tanda lahir yang sebelum ini tidak boleh dihilangkan. Contoh tanda lahir yang biasa dirawat menggunakan Medlite C6 adalah Nevus of OTA dan Café aulait. Selain itu ia sangat berkesan bagi semua jenis masalah pigmentasi. Dewasa ini pigmentasi biasanya terjadi disebabkan penggunaan kosmetik yang merosakkan sel kulit. Apabila medlite dipancar ia akan memecahkan pigmen menjadikan kulit tampak bersih dan cerah. Kebaikan lain menggunakan medlite adalah kulit akan mengalami peningkatan kolagen membuatkan kulit akan tampak semakin muda.

Laser jenis ini juga mampu menghilangkan bulu roma halus dan mengecilkan pori-pori kulit secara semula jadi. Penggunaannya sebulan sekali membuat kulit tampak halus dan cantik. Oleh itu ia juga sesuai bagi meningkatkan kualiti kulit dan menghalang kedutan.

Dipetik dari: http://www.utusan.com.my/

89 comments:

  1. slm...anak sy baru lahir n ada pot wine stain pada hidung,mata n bibir..boleh sy dapatkan email or no contact awk x untuk nasihat dan rawatan..terima kasih..my email faco220@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. slm.. sy x sangka sekarang dah ada teknologi sebegini. sy amat tertarik dengan kaedah ini. saya doakan kaedah ini akan menarik lebih banyak perhatian dari org ramai yand=g ingin membuang tatu mereka. badan bukanlah sekeping kertas untuk di lukiskan? heheh

    ReplyDelete
  3. berapa kos rawatan ni ye??

    ReplyDelete
  4. salam. saya ingin bertanyakan kos untuk rawatan laser seperti ini.. dan adakah ianya boleh menghilangkan port wine stain di muka? harap boleh berikan jawapan di emel saya cikguwarda@gmail.com

    ReplyDelete
  5. email sy juga kos rawatan&seawal brape thn blh lakukan rawatan ni?anak sy ada tanda lahir hitam dikeseluruhan tangannya...email sy nana1556@yahoo.com

    ReplyDelete
  6. saya mempunyai tanda lahir yang sederhana besar dibahagian dada tetapi setau saya susah untuk hilangkan sebab ia semulajadi.sekiranya laser boleh menghilangkan..berapa kos rawatan dan berapa lama ambil masa untuk dihilangkan

    sangat memerlukan pandangan dan rawatan yang mampu
    diyananana39@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Tolong beri no. telefon , lokasi dan contoh bayaran yang dikenakan pada email sy : putriacik.2000@gmail.com .. Terima Kasih .

    ReplyDelete
  8. Tolong beri no. telefon , lokasi dan contoh bayaran yang dikenakan pada email sy : putriacik.2000@gmail.com .. Terima Kasih .

    ReplyDelete
  9. boleh saya dapatkan no telefon n alamat lokasi..saya ingin membuat rawatan laser bagi hilangkan tanda lahir di bawah mata sebelah kiri muka...saiz nye sebesar jari telunjuk dan panjang dalam 2cm...
    emailkan ke gnurazlinbaizuana@yahoo.com..tq

    ReplyDelete
  10. boleh sy dpt kan alamat lokasi dan no telefon..berapa kos untuk rawatan laser hilangkan tanda lahir pigmen ye..
    mat_e360@yahoo.com

    ReplyDelete
  11. boleh sy dapat maklumat tentg rwtn ni..
    aimi_lili93@yahoo.com

    ReplyDelete
  12. boleh saya daptkan lokasi serta no tel.saya juga ingin tahu berapa kos rawatan untuk mghilagkan tanda lahir dan berapa lama msa yg diambil untuk rwwatn tersebut..krana tanda lhir di blkg badn saya agak besar. tica_smile92@yahoo.com

    ReplyDelete
  13. boley kasi alamat dan no tel serta kos rawatan
    boley emel pd zaty_increadible@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. boleh saya daptkan lokasi serta no tel.saya juga ingin tahu berapa kos rawatan untuk mghilagkan tanda lahir dan berapa lama msa yg diambil untuk rwwatn tersebut...bole saya daaptkan info tentang rawatan ini..
    email saya di : m_teeqa@yahoo.com ...urgent..TQ

    ReplyDelete
  15. berikan saye ttg harga rawatan ini dan lokasinya. plz email to me suearie2000@yahoo.com

    ReplyDelete
  16. boleh saya tahu di mana klinik ini dan berapa harga rawatan laser ni..email ke qaseh_adamhawa24@ymail.com

    ReplyDelete
  17. bersimpati dgn naseb kwn sy ..
    boleh sy dapatkan maklumat berkenaan rawatan ini ..
    email : nadiarazak36@gmail.com .. tq

    ReplyDelete
  18. boleh saya tahu di mana klinik ini dan berapa harga rawatan laser ni..email ke norhazlina5586@yahoo.com

    ReplyDelete
  19. brapa kos rawatan. klinik kat mana? email ke isshamk@yahoo.com

    ReplyDelete
  20. Bleh bg sy no phone n berape kos..anak sy berusia 3bln ade tanda lahir di pipi kiri nye..nie email sy zl.linda1308@gmail.com..no contact sy 019 6765633..

    ReplyDelete
  21. Bleh tlg bg no tel,almat kpd fa_adf8788@yahoo.com.my,urgent tq

    ReplyDelete
  22. bleh bg sy almt dan no fon damyaanie@yahoo.com

    ReplyDelete
  23. Slm..sy mpnyai tanda lahir yg jelas di muka..sblum ni sy pernah mndptkn rawatan laser beberapa di sebuah klinik di pj..namun hasilnya tidak memuaskn hati sy...Bole bantu sy sbg alternatif lain utk menghilangkn tanda lahir sy ini..sy ingin dptkn nasihat & pandangan dr yg pakar..sila email ke mrscootytoohooty@yahoo.com

    ReplyDelete
  24. Saya nak dpt kn alamat dan no.telefon

    ReplyDelete
  25. anak saya berusia 2 bulan mempunyai tandalahir berupa cafe-au-lait pada sebelah kiri dahi,kelopak mata & pelipisnya. Boleh ka tandalahir ini memudar atau memerlukan rawatan laser? sila emailkan senarai harga pembiayaan yg di perlukan sekiranya memerlukan rawatan laser lybedaibing@yahoo.com

    ReplyDelete
  26. can i have the address & phone number?
    vie4jc225@ymail.com

    thanks

    ReplyDelete
  27. Bley bg alamat dan fin number ke email saya - erisya18_@yaboo.com. TQ

    ReplyDelete
  28. erisya_18@yahoo.com

    ReplyDelete
  29. nama saya sardeh saya teringin nak buang tatu di sebelah tangan kiri saya bercorak naga.tu kisah lama saya.nak buang sgt tatu nie,kat maner saya boleh buat untuk buang tatu nie,and agak agak kos untuk buang nie berape.e mel saya shardeh_airasia81@yahoo.com

    ReplyDelete
  30. Slm,sy m'punyai tnda lahir d muka.tlg email lokasi dan biaya. Wedgescheesy@gmail.com

    ReplyDelete
  31. *pmbetulan. Tlg email sy ke wedgescheezy@gmail.com

    ReplyDelete
  32. Salam.tlg emailkan lokasi dan kos ke ida_syaq@yahoo.com.tq.

    ReplyDelete
  33. Anak saya masa lahir tiada lahir tetapi bila masuk setahun kelihatan di muka sedikit gelap di sebelah muka nya boleh tahi kos rawatannya norshawanie_01@yahoo.com

    ReplyDelete
  34. Hi..
    Boleh tolong email kn sy lokasi & kos rawatan, serta no. fon kpd saya x.. qiz.violeta@gmail.com

    ReplyDelete
  35. salam...sy ad tnda lhir di dagu...terangkn cara rawatan laser dibuat...dan kos nya....sy berminat utk mengetahui...nurulfatihah9190@yahoo.com

    ReplyDelete
  36. sy juga mempunyai tanda lahir,nk thu kos n lokasi.. pls email damyaanie@yahoo.com

    ReplyDelete
  37. boleh saya tahu kos rawatan?
    email saya di sarasarahanem@yahoo.com
    terima kasih .

    ReplyDelete
  38. boleh saya tahu berapa kos rawatan membuang tanda lahir "strawberry birthmark" utk anak saya.. masih berumur hampir 2 bulan dan mempunyai tanda lahir merah di bahagian jari kanan nya... email kan ke missladymiz85@yahoo.com as soon as possible kalau boleh....

    ReplyDelete
  39. gf ada tanda lahir kat muka,hajat nak buang,jenis port wain stain maybe.. penamorima@gmail.com

    ReplyDelete
  40. blh sy tahu brpa kos bagi rawatan laser tuk tnda lahir or bintik bintik hitam? atinfatin93@gmail.com

    ReplyDelete
  41. saye mempunyai tanda lahir berwarna hitam dan berbulu. sye nak tau kos dan lokasi. aarifhassnan@gmail.com tq

    ReplyDelete
  42. saya mempunyai tanda lahir bewarna merah..saya nak tau angaran kos dan lokasi..melaka ada tak? murnilakim93@yahoo.com

    ReplyDelete
  43. Salam. Brape kos rawatan n dimana tempat rawatan...sila email saya di rzainalabbidin@gmail.com

    ReplyDelete
  44. Blh kah sy mndapat no tlpon untuk mklmt lnjut ttg pmbuangan tatu...

    ReplyDelete
  45. Blh ka sya mendaptkn no fon utk maklmtlanjut ttg pembuangan tatu laser nie.

    ReplyDelete
  46. Blh dptkan kos rawatan dan lokasi x?

    Masyii_27@yahoo.com

    ReplyDelete
  47. Minta detail address, cost n so on
    At norledah1701@yahoo.com

    ReplyDelete
  48. Anak saya berusia 5 bulan ada tanda lahir di dahi berwarna kebiruan sebesar syiling 10sen. Brape kos utk menghilangkannya dan menggunakan cara apa.. Di mana lokasinya..sila email saya di fidda4276@yahoo.com

    ReplyDelete
  49. can i have the address & phone number?
    ezrol_as@hotmail.com

    ReplyDelete
  50. salam doctor anak saya ada tanda lahir dipipi sebesar ibu jari boleh dapatkan alamat dan nombor pon tq

    ReplyDelete
  51. boleh saya dapatkan no tel utk rawatan anak saya, anak berumur 5 tahun, ada tanda warna hitam di bawah mata kiri dan berbulu, jasa baik anda amat saya hargai, emel saya m.zainalabidin@giatmara.edu

    ReplyDelete
  52. anak saya berumur 5 tahun, terdapat tanda warna hitam dan berbulu di bawah mata kiri,adakah terdapat rawatan yg sesuai utk membuang tandabtersebut....emel saya , m.zainalabidin@giatmara.edu.my, jasa baik anda amat kami sekeluar hargai...terima kasih

    ReplyDelete
  53. boleh dapatkn nombor telefon, lokasi dan juga anggaran kos tuk hilangkan tanda lahir sbesar syiling 20sen bbtuk bujur n bwarne coklat..mohon reply tq..email nuruhidayu@yahoo.com

    ReplyDelete
  54. Boleh saya dapatkan no tel, alamat dan berapakah anggaran kos untuk menghilangkan tanda lahir?? Saya amat memerlukan rawatan ini untuk adik saya.. Mohon reply di Sharida95fia@gmail.com.. TQ

    ReplyDelete
  55. tuan..tolong bagi contact no. klinik atau yang berkenaan..saudagararab@gmail.com

    ReplyDelete
  56. Berapa kos rawatan dan alamat ?
    email saya di assleep@gmail.com
    tq.

    ReplyDelete
  57. Boleh saya dapatkan no tel, alamat dan berapakah anggaran kos?email saya emilc135@gmail.com

    ReplyDelete
  58. Salam.tlg emailkan lokasi dan kos ke enn5955@gmail.com
    thanks

    ReplyDelete
  59. Please email address n phone no anisjohn80@yahoo.com

    ReplyDelete
  60. Salam tolong emailkan alamat,no fon dan kos utk rawatan
    Sitisyazwan95@yahoo.com

    ReplyDelete
  61. Boleh saya dapatkn contact berserta dengan alamat.saya mempunyai tanda lahir hitam dimuka
    Nursuhaizrinie@gmail.com

    ReplyDelete
  62. Boleh saya dapatkn contact berserta dengan alamat.saya mempunyai tanda lahir hitam dimuka....tkasih.email ke kadiros09@gmail.com

    ReplyDelete
  63. Rupa byk orang ada tanda lahir di muka.sy jg ada di dahi kelihatan agak gelap dr kulit asal. Sy nk contact berserta alamat.ini emel sy. rinhazir999@hotmailm.com

    ReplyDelete
  64. Boleh saya dapatkn contact berserta dengan alamat.anak saya mempunyai tanda lahir hitam dimuka emel:- m.zainalabidin@giatmara.edu.my , tel 0132321995

    ReplyDelete
  65. saya pn nak dapatkan contct no n address..nonie, emel saya..zirconzinnia03@yahoo.com

    ReplyDelete
  66. luna051082@gmail.com,bagaimana nak dapatkan info lanjut rawatan

    ReplyDelete
  67. Boleh saya dapatkan no tel, alamat dan berapakah anggaran kos?email saya hynavtech@yahoo.com

    ReplyDelete
  68. Macamna nak hilangkan port wine stain di leher dan tangan. Saya amat memerlukannya. Berapa kos and di mana tempatnya. Email nurnabilakamal@yahoo.com. Harap dapat membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis nk tanya tanda lahir sis dah hilang ke? Baby saya pon ada port wine stain

      Delete
    2. Sis nk tanya tanda lahir sis dah hilang ke? Baby saya pon ada port wine stain

      Delete
  69. fadzlizainuddin84.fl@gmail.com

    ReplyDelete
  70. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  71. Hi
    Macamna nak hilangkan tanda lahir di tangan. Saya amat memerlukannya. Berapa kos and di mana tempatnya. Email sya_edsassin@yahoo.com .
    Harap dapat membantu.

    ReplyDelete
  72. Hi
    Macamna nak hilangkan tanda lahir di tangan. Saya amat memerlukannya. Berapa kos and di mana tempatnya. Email sya_edsassin@yahoo.com .
    Harap dapat membantu

    ReplyDelete
  73. Boleh sy dapatkan no tel alamat dan kos rawatan ini ?
    Shafiqarshavin@gmail.com

    ReplyDelete
  74. Berapa kos rawatan. Email saya nurulelsyuhada@gmail.com

    ReplyDelete
  75. Hi..brp kos rawatan utk pigmentasi dan dimana saya blh dptkan khidmat konsultansi?email : noreen.mahadi@gmail.com

    ReplyDelete
  76. Brpa kos perubatan utk hilangkan tanda lahir di dahi?tolg email ke ada_wafer92@yahoo.com

    ReplyDelete
  77. Boleh saya dapatkan no tel, alamat dan berapakah anggaran kos utk membuang tatu?email saya angelonoi@gmail.com

    ReplyDelete
  78. Boleh saya dapatkan no tel, alamat dan berapakah anggaran kos utk membuang tatu?email saya angelonoi@gmail.com

    ReplyDelete
  79. Boleh saya tahu berapa kos rawatan dan masihat utk membuang tanda lahir "strawberry birthmark" utk anak saya.. masih berumur hampir 2 bulan dan mempunyai tanda lahir merah terang di bawah matanya... Obviously seen.. Email kan ke swanrop@yahoo.com as soon as possible kalau boleh.... Tq

    ReplyDelete
  80. bole sy tahu lebi lanjut . bole emelkan kepada sy ke syazwani.sailmalaysia@gmail.com

    ReplyDelete
  81. bole sy tahu lebi lanjut . bole emelkan kepada sy ke syazwani.sailmalaysia@gmail.com

    ReplyDelete
  82. Boleh sy dptkn alamat dan no telefon klinik utk tujuan konsultasi dgn doktor..emailkn ke nurshafiniaziz@gmail.com..terima kasih

    ReplyDelete
  83. assalammualaikum dan salam sejahtera kalau blh dapatkan lokasi dan harga untuk birthmark jenis Nevus of OTA,
    emailkan dkt besideofme@gmail.com, nk bagi hadiah anniversary untuk wife saya..

    ReplyDelete
  84. Salam sy sebenarnya sangat menyesal kerana letak sedikit tatu dekat muka , saya nk buang tatu ni , tatu sy buat ni sikit sahaja tatu sy buat ni dekat dagu sy buat bentuk bulat kecil sangat mcm Tahit lalat warna hitam , ini jer sy nk buang ,sy memerlukan sangat pembuangan tatu ni sy menyesal , sy terikut kwn sy buat ni sangat menyesal sy buat ,, doktor tolonglah sy , sy duduk di Melaka ni kawasan ni ad tak pembuangan tatu lokasi dan no handfone

    ReplyDelete
  85. Thanks for sharing the info regarding best way to remove tattoo. If you wish to have laser tattoo removal service, kindly contact Ava Clinic in Malaysia.

    ReplyDelete