Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, May 05, 2010

Penting Tabiat Makan Sihat

Sebagai ibu bapa sudah tentu anda menaruh harapan yang tinggi dan mendoakan anak-anak a cemerlang dalam pelajaran dan menyertai aktiviti kokurikulum agar menjadi pelajar yang cergas dan serba boleh. Anak anda sedang memasuki alam pembelajaran yang serba baru dan membina kemahiran hidup lain yang diperlukan. Anda tahu sekiranya dia cemerlang dalam pelajaran, dia akan berjaya dalam kehidupan.

Tetapi dengan segala tumpuan diberi terhadap pencapaian akademik dan aktiviti kokurikulum, kebanyakan ibu bapa lupa pentingnya memberi makanan dengan cara yang betul kepada anak-anak. Dengan jadual pembelajaran yang ketat, baik semasa di sekolah mahupun luar waktu sekolah, serta kesibukan ibu bapa zaman sekarang, pemakanan betul dan tabiat makan yang sihat sering diabaikan.

Ramai ibu bapa mungkin tidak sedar pentingnya pemakanan dan tabiat makan yang betul ketika anak-anak berusia antara 7 dan 12 tahun. Hakikatnya, pemakanan dan tabiat makan yang baik adalah faktor yang sangat penting untuk mempengaruhi kesihatan dan kesejahteraan anak-anak anda, baik dari segi fizikal mahupun mental. Pemakanan yang baik memberi manfaat kepada anak-anak dalam pelbagai aspek, termasuk:

Membolehkan Pertumbuhan Optimum

Pemakanan yang betul membolehkan anak-anak anda mencapai pertumbuhan yang optimum. Ia juga boleh mencegah masalah berat badan dan kekurangan nutrien seperti anemia yang berpunca daripada kekurangan zat besi.

Meningkatkan Perkembangan Kognitif

Makanan yang betul dan tabiat makan yang sihat adalah penting untuk otak kerana ia menggalakkan pembelajaran yang lebih baik, meningkatkan daya tumpuan dan perhatian, dan menguatkan daya ingatan anak anda untuk membolehkan mereka terus kekal cerdas di sekolah.

Menggalakkan Perkembangan Sosio-Emosi

Jenis makanan dan bila anda memberi makanan kepada anak-anak juga mempengaruhi keadaan emosi dan tingkah laku mereka.

Bagaimanapun, anda juga perlu ingat bahawa pemakanan yang betul perlu disokong dengan aktiviti fizikal. Aktiviti fizikal adalah sama penting dengan makanan yang baik, kerana ia banyak memberi manfaat kepada anak-anak yang sedang membesar. Aktiviti fizikal akan membakar tenaga berlebihan daripada makanan dan menguatkan tulang serta otot. Ia juga membantu meningkatkan selera makan anak anda dan mengelak mereka daripada menjadi gemuk. Ingatlah bahawa kesejahteraan sosio-emosi anak anda juga bergantung kepada aktiviti fizikal. Aktiviti seperti sukan berpasukan membantu membina keyakinan diri, menyemai nilai-nilai kepimpinan dan menyumbang kepada perkembangan keseluruhan anak anda.

Makan Untuk Hari Esok

Menyediakan pemakanan yang baik untuk anak bukan sahaja penting untuk kesejahteraan semasa mereka, malah ia juga membina asas yang kuat untuk kesihatan pada masa hadapan dan menyemai gaya hidup yang sihat.

Sebagai contoh, pemakanan yang baik mula mempengaruhi kesihatan tubuh anak anda pada usia awal mereka. Ia juga membantu menguatkan sistem imun mereka pada masa kini dan masa hadapan serta menguatkan sistem daya ketahanan semula jadi tubuh.

Pemakanan yang baik pada hari ini akan mengurangkan risiko kesihatan pada masa hadapan. Jika berat badan anak anda berlebihan, besar kemungkinan mereka akan membesar menjadi remaja dan orang dewasa yang berlebihan berat badan juga. Risiko orang dewasa yang mempunyai berat badan berlebihan untuk mengalami penyakit kronik adalah lebih tinggi, termasuk penyakit jantung, kencing manis (diabetes) dan tekanan darah tinggi. Berat badan berlebihan juga boleh menjejaskan perkembangan sosio-emosi kerana bentuk badan yang kurang menarik menyebabkan anak anda merasa rendah diri.

Apa Yang Anda Boleh Lakukan

Sebagai ibu bapa yang penyayang, anda mesti berusaha memberikan makanan yang betul kepada anak anda yang bersekolah dan menggalakkan tabiat makan yang sihat sejak kecil lagi. Ingatlah, makanan yang betul tidak bermakna memberi mereka makanan yang mahal. Pemakanan yang betul bermakna memberi anak-anak anda pelbagai jenis makanan yang seimbang, dan dalam jumlah yang sewajarnya.

Anda juga patut berusaha sedaya upaya menanam tabiat makan yang sihat dan menggalakkan anak anda kerap melakukan aktiviti fizikal. Walaupun mereka akan diajar tentang aspek pemakanan yang baik di sekolah akan tetapi anda juga harus mendidik mereka di rumah, dan tidak menyerahkan segalanya kepada guru di sekolah.

Dapatkan maklumat lebih lanjut tentang kaedah membesarkan anak-anak sihat untuk negara yang lebih sihat menerusi pelbagai bahan dan aktiviti pendidikan Bulan Pemakanan Sihat Malaysia 2010 (NMM '10) yang dimuatkan dalam laman web www.nutriweb.org.my. Sertailah Karnival NMM '10 yang menyeronokkan di Pusat Pameran Mid Valley pada 15 & 16 Mei 2010, bermula dari 10 pagi.


Ditulis oleh:Profesor Madya Dr. Zaitun Yassin & Mahenderan Appukutty
Persatuan Pemakanan Malaysia (NSM))

Dipetik dari:http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment