Peminat Setia Doktor Pakar

Friday, April 17, 2009

Inovasi Rawatan Akupuntur

Seharian di pejabat menaip pada papan kekunci komputer menjadikan pergelangan tangan penulis lenguh dan kadang kala terasa berdenyut-denyut.

Mengetahui tentang keberkesanan rawatan alternatif akupuntur terfikir pula untuk mencuba rawatan bagi mengurang atau menghilangkan terus kesakitan tersebut.

Namun keinginan terbantut apabila mengenang tusukan jarum-jarum halus yang lazim digunakan dalam rawatan itu.

Situasi yang sama mungkin dihadapi oleh individu lain apabila teringin mencuba rawatan akupuntur.

Rawatan alternatif tradisional ini melibatkan tusukan jarum ke dalam kulit pada poin-poin tertentu. Jarum tersebut ditusuk ke dalam kulit sedalam suku hingga satu inci bergantung pada keadaan fizikal pesakit tersebut.

Jika tubuh tidak bersedia untuk rawatan konvensional ini, pesakit akan berasa tidak selesa terutama ketika proses memasukkan jarum tersebut. Perasaan 'ngilu' dan 'ngeri' dengan jarum-jarum akupuntur memang tidak mudah untuk dibuang.

Justeru bagi mengurangkan gerun kepada tusukan jarum, satu inovasi teknologi akupuntur telah direka iaitu sebuah alat berbentuk seperti pen yang mempunyai fungsi yang sama malah lebih baik daripada cara tradisional.

Inovasi rawatan akupuntur laser dari Korea ini dijangka dapat mengatasi masalah individu yang gerun pada jarum akupuntur.

Pakar rawatan akupunktur dari Korea, Dr. Muhammad Kim menjelaskan, penggunaan alat akupuntur laser ini mempunyai kesan yang lebih baik dan lebih utama ia hanya melibatkan luaran kulit membuatkan kebersihannya lebih terjamin.

"Rawatan laser akupuntur ini menggunakan alat berbentuk seperti pen. Bebola di hujungnya berfungsi menyalurkan tenaga laser pada poin yang tertentu untuk melancarkan peredaran darah," jelas beliau ketika ditemui di pusat rawatannya baru-baru ini.

Kesannya

Untuk merasai sendiri, penulis berkesempatan mencuba rawatan tersebut pada bahagian atas pergelangan tangan. Kesannya memang ketara dan penulis dapat merasa perjalanan darah hingga ke pangkal tangan seolah-olah aliran elektrik ringan yang melancarkan perjalanan darah.

Dr. Muhammad Kim menerangkan akupuntur laser berfungsi dengan cara merangsang poin-poin akupuntur.

"Poin-poin ini terletak berdekatan dengan sistem saraf. Apabila disalurkan laser, ia akan memberi rangsangan terus dan memindahkan impuls elektrik melalui spinal cord dan otak hingga ke bahagian badan yang bermasalah.

"Rawatan akupuntur laser ini mempertingkatkan tindakan psikologi semula jadi bagi mengawal kesakitan," jelas beliau yang mempunyai lebih 50 tahun pengalaman dalam bidang perubatan tersebut.

Dr. Muhammad Kim menambah, kajian perubatan moden juga menunjukkan stimulasi pada poin akupuntur tertentu merangsang penghasilan kimia dari saraf tunjang ke sistem endokrin.

Mekanisme ini adalah semula jadi dalam tubuh kita sekali gus mengawal kesakitan.

Dr. Muhammad Kim turut menyarankan rawatan akupuntur laser kepada pesakit kencing manis, strok, darah tinggi dan masalah berat badan.

"Walau dalam keadaan kegawatan ekonomi sekalipun, kami menyediakan perkhidmatan berkualiti dalam harga yang mampu dibayar," ujar beliau.

Untuk memperlengkapkan proses rawatan, pesakit diberi menggunakan peralatan canggih dari Korea seperti katil urutan badan menggunakan batu jed serta katil elektrik kristal.

Kombinasi rawatan ini disarankan untuk mereka yang mengalami sakit pinggang dan melancarkan perjalanan darah.

"Sesiapa yang mempunyai masalah berat badan berlebihan juga boleh mencuba rawatan akupunktur laser serta peralatan lain yang disediakan," jelas beliau.

Pusat rawatan yang terletak di Kelab Golf Titiwangsa PDRM, Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur dibuka antara hari Isnin hingga hari Ahad dari pukul 10 pagi hingga 10 malam setiap minggu. Untuk maklumat lanjut, hubungi 03-26980595.


Ditulis oleh:
Noor Fazrina Kamal

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

2 comments:

  1. berat badan saya 80kg dan ketinggian 153cm.berapa kalikah rawatan akupuntur laser yang saya perlu lakukan sehingga berat badan saya ideal dengan ketinggian saya?dan berapakah kos yang diperlukan secara kasar?

    ReplyDelete
  2. LUQMAN HERBS CENTRE menawarkan rawatan kaedah AYURVEDA untuk merawat penyakit seperti:- Kencing Manis, Darah Tinggi, Arthritis, Batu Karang, Buasir, Resdung, Gaot, Asma, Psoriasis, Ekzema, X-linked Ichthyosis, Pemphigus, Sopak, Gastrik, Epilepsy, Parkinson, Slip Disc, Spondylisis, Scoliosis, Talasemia, Irritable Bowel Disease (IBS), Migrane, Kanser, HIV, Lemah Tenaga Batin (Lelaki), Masalah Wanita dan penyakit lain.

    Sila lawati dan LIKE!! PAGE kami: LUQMAN AYURVEDIC HERBS CENTRE untuk maklumat lanjut. Untuk temujanji atau pertanyaan, hubungi Dr Luqman Ayurvedic di 014 6332307.


    ReplyDelete