Peminat Setia Doktor Pakar

Monday, September 15, 2008

Menangani Masalah Peningkatan Kolesterol

Adakah masakan bersantan dan bergoreng seringkali menjadi hidangan utama semasa anda berbuka puasa?

Hidangan seperti ini bukanlah sesuatu yang jarang, malah menjadi pilihan bagi kebanyakan daripada kita semasa berbuka.

Ini kerana masakan seperti inilah yang menyelerakan dan mendorong kita makan secara berlebihan semasa berbuka.

Pengambilan makanan sebegini yang tinggi dengan kalori dan lemak tepu dan tidak terkawal akan menyebabkan peningkatan berat badan, kolesterol dan gula dalam darah serta gangguan penghadaman seperti kembung perut dan juga sembelit.

Bagi mengatasi masalah kolesterol tinggi, biasanya kita akan mengambil ubat untuk merendahkan paras kolesterol.

Memang tidak dapat dinafikan statin memberi kesan dengan cepat, namun pengambilannya dalam jangka masa panjang sebaiknya dielakkan demi mengelakkan kesan sampingan.

Pendekatan yang lebih menyeluruh diperlukan untuk menangani masalah peningkatan kolesterol dengan berkesan dan selamat. Antaranya termasuklah perubahan gaya hidup dan cara pemakanan yang lebih sihat.

Guggulipid merupakan antara alternatif yang sesuai memandangkan kajian menunjukkan sifat antioksida dan struktur kimia guggulipid berupaya mengurangkan paras kolesterol.

Bahan aktifnya, guggulsteron merangsang penyingkiran kolesterol dalam hati dan mengurangkan pelekitan darah.

Ekstrak daripada herba Commiphoral mukul (guggul) ini banyak digunakan di Asia sebagai agen untuk merendahkan paras kolesterol.

Guggulsterone merupakan kompaun aktifnya yang didapati bertanggungjawab yang memberi kesan positif terhadap paras kolesterol.

Ia didapati bertindak sebagai antagonis poten kepada sel reseptor hati yang dipanggil Farnesoid X Receptor.

Guggulsterone dapat merendahkan kolesterol dengan meningkatkan penyingkiran kolesterol dan juga mengurangkan pelekitan darah dan dengan itu, merendahkan risiko penyakit jantung koronari.

Guggulsterone juga boleh bertindak sebagai antioksida untuk mengekalkan kolesterol berbahaya daripada pengoksidaan dan dengan itu membantu merendahkan risiko aterosklerosis (pengerasan dinding arteri).

Malah, secara tradisionalnya ia digunakan untuk meningkatkan kadar metabolisme, terutamanya untuk membakar lemak di kalangan mereka yang mempunyai masalah berat badan. Ini kerana guggulsterone membantu merangsang kelenjar tiroid.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

1 comment:

  1. sya berminat dengan artikel ini... seorang ofismet sya ada mengidap penyakit tiroid... next week dia operation...

    ReplyDelete