Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, May 27, 2008

Pleuroskopi Untuk Paru-Paru Berair

Pleuroskopi adalah pemeriksaan secara visual yang dijalankan oleh pakar respiratori di dalam ruang pleura (pleural space) iaitu ruang di antara paru-paru dan dinding dada. Prosedur ini dijalankan untuk memeriksa ruang pleura, mengesan sekiranya terdapat sebarang ketumbuhan, mengambil contoh air pleura (dipanggil pleural effusion) untuk analisa makmal dan mengambil biopsi tisu pleura untuk pemeriksaan patologi.

Pleura adalah lapisan selaput yang mengelilingi paru-paru di dalam dada. Sesaorang yang mengalami penyakit paru-paru berair berkemungkinan mempunyai selaput pleura yang tidak normal.

Pleuroskopi dijalankan dengan memasukkan trokar dan kanula plastik melalui dinding dada dan memasukkan tiub yang dipanggil flexi-rigid pleuroskop melalui kanula tersebut.

Pleuroskop mempunyai kamera mini pada bahagian hujungnya yang membolehkan gambar atau video diambil dan seterusnya dilihat di layar televisyen.

Pleuroskop juga mempunyai saluran khas bagi menyedut keluar air pleura untuk analisis selain mengambil biopsi tisu pleura yang tidak normal.

Aplikasi

Pesakit perlu menjalani pleuroskopi untuk:

a) menyiasat punca adanya air di ruang pleura.

b) mengambil biopsi dari selaput yang mengelilingi paru-paru (dipanggil parietal pleura) bagi mengesan kanser paru-paru atau penyakit tuberkulosis (tibi).

c) menutup ruang pleura supaya tidak berulang lagi air atau udara bertakung di ruangnya (teknik dipanggil talc poudrage) di dalam kes ‘malignant pleural effusion’ dan ‘pneumothorax’.

Sebelum menjalani pleuroskopi, pesakit perlu berpuasa sekurang-kurangnya selama lapan jam.

Pesakit juga akan diberi ubat pelali dan penahan sakit yang akan menyebabkan pesakit merasa mengantuk dan tidak sakit semasa pleuroskopi dijalankan.

Pesakit masih bernafas secara spontan semasa prosedur dijalankan. Kelebihan prosedur ini ialah ianya tidak memerlukan ‘general anaesthesia’ (yang menyebabkan pesakit tidak sedar) atau bantuan mesin pernafasan (ventilator).

Semasa ujian pleuroskopi dijalankan, pesakit akan berbaring di sebelah kiri atau kanan bergantung kepada paru-paru mana yang mengandungi air pleura.

Alat untuk mengawasi fungsi badan (vital signs) akan dipasang (BP cuff, ECG monitor, tekanan darah dan O2 saturation monitor).

Selepas itu, kulit pesakit di mana terdapat air pleura akan dibersihkan dan dibalut dengan kain yang steril. Sedikit ubat bius akan disuntik di kulit sehingga ke lapisan pleura.

Selepas itu, satu potongan kecil sepanjang satu hingga 1.5 sentimeter akan dibuat di bahagian kulit yang sudah diberi bius tadi. Potongan itu akan dilebarkan ke ruang pleura. Selepas itu, trokar dan kanula plastik akan dimasukkan ke dalam potongan tersebut. Pada peringkat ini, pesakit mungkin akan berasa sedikit kurang selesa.

Kemudian, pleuroskop akan dimasukkan melalui kanula selepas trokar plastik dikeluarkan. Pada peringkat ini, paru-paru pesakit berada di dalam keadaan menguncup (collapsed) yang membolehkan doktor melihat ruang pleura dan paru-paru dengan jelas di layar televisyen.

Air pleura juga boleh disedut keluar dan dihantar untuk analisis makmal. Biopsi pula boleh diambil dari mana-mana bahagian selaput pleura yang kelihatan tidak normal.

Apabila selesai, pleuroskop akan dikeluarkan dan satu tiub dada (chest tube) akan dimasukkan ke dalam ruang pleura dan disambungkan ke botol berisi air untuk mengembangkan semula paru-paru.

Keseluruhan prosedur ini mengambil masa antara 30 hingga 45 minit sahaja. Satu gambar imbasan Sinar-X juga akan dibuat selepas pleuroskopi dijalankan. Setelah paru-paru mengembang semula sepenuhnya dan tiada lagi air keluar, tiub dada tadi akan dibuka.

Diagnosis Dan Rawatan

Selepas prosedur pleuroskopi dijalankan, pesakit akan ditahan di wad kerana masih terdapat tiub dada di dalam paru-parunya. Pesakit juga perlu menunggu selama satu hingga dua jam sebelum mengambil apa-apa makanan atau minuman melalui mulut (apabila kesan ubat pelali sudah hilang).

Apabila paru-paru sudah mengembang sepenuhnya (selalunya mengambil masa antara dua hingga tiga hari), tiub dada akan dikeluarkan dan pesakit boleh pulang ke rumah.

Pesakit perlu berjumpa semula dengan doktor untuk melihat keputusan ujian pleuroskopi dalam masa seminggu.

Prosedur pleuroskopi adalah selamat. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa risiko biasa yang dikaitkan dengan prosedur ini seperti;

a) Udara boleh terlepas dari paru-paru ke dalam ruang pleura untuk masa yang lama (prolonged air leak).

b) Pendarahan.

c) Udara terlepas dari ruangan pleura dan terperangkap di bawah kulit (subcutaneous emphysaema).

d) Demam selepas prosedur.

e) Air di ruang pleura dijangkiti kuman dan menjadi bernanah (empyema).

f) Potongan kulit untuk memasukkan pleuroskop dijangkit kuman.

g) Denyutan jantung yang tidak normal (arrythmia).

h) Tekanan darah boleh jatuh (hypotension).

i) Untuk kes mesothelioma, sel barah boleh memasuki kulit mengikut arah kanula.

Jabatan Perubatan Respiratori, Hospital Queen Elizabeth, Kota Kinabalu telah menjalankan prosedur ini ke atas 148 pesakit yang mengalami penyakit paru-paru berair sejak bulan September 2006 hingga Februari 2008. Keseluruhannya, prosedur pleuroskopi dianggap dapat memberikan diagnosis penyakit dengan lebih tepat.

Antara penyakit-penyakit yang telah dikesan di Sabah melalui teknik pleuroskopi adalah seperti berikut:

* Adenocarcinoma (kanser paru-paru)

* Tuberculosis

* Malignant mesothelioma (kanser akibat pendedahan asbestos)

* Non-Hodgkin‘s lymphoma (kanser kelenjar)

* Small cell carcinoma (kanser paru- paru)


Ditulis oleh:
Dr Jamalul Azizi Abdul Rahaman
Ketua Jabatan Perubatan,
Hospital Queen Elizabeth, Kota Kinabalu

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

2 comments:

  1. penyakit paru2 berair sama dgn kanser paru2 ker??bagaimana nk mengatasi penyakit ini??punca2 dan petanda awal penyakit ini??adakah bekas penyakit ini boleh menghidapi penyakit ini setelah lama tidak di serangi penyakit paru2 berair....

    ReplyDelete
  2. salam,,,blh sy thu dimana tempat dibedah??adakah bg efect lps pembedahan dilakukan?

    ReplyDelete